PRU 12 dan sindrom new wave?

Wednesday, May 20, 2009

Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 dah setahun lebih berlalu...tapi, angin perubahan yang dibawanya masih terus menjadi bual bicara kita semua. Siapa sangka PRU 12 menjadi sejarah kepada pencapaian terburuk BN sejak negara ni mencapai kemerdekaan. Sejajar dgn kejatuhan (kalau boleh kita kata sebagai kejatuhan) BN ni, iklim politik Malaysia terus bergelora. Banyak faktor yang membawa kepada kekalahan BN di lima buah negeri dan kemerosotan undi popular BN. Malah, Johor yang cukup terkenal sebagai kubu kuat dan kawasan paling selamat untuk BN juga tidak berjaya mengekalkan slogan sifar pembangkang yang dilaung-laungkan oleh menteri besarnya dan seluruh pasukan jentera. Adakah ini apa yang disifatkan sebagai new wave dalam politik Malaysia?
Sebenarnya, sindrom new wave dalam politik di Malaysia sudah mula kelihatan sejak PRU ke10 lagi. Pada ketika itu zaman reformasi dan faktor Anwar Ibrahim berjaya mengubah hala tuju undi rakyat Malaysia kepada pembangkang. Namun, dalam PRU 11, BN memperolehi keputusan yang gilang gemilang di bawah tampuk pemerintahan baru, bapa islam hadhari, Tun Abdullah Ahmad Badawi (ketika itu Datuk Sri). Situasi ini bukanlah sesuatu yang asing dalam politik Malaysia. Pola perjalanan PRU selalu menunjukkan bahawa BN akan mendapat undi yang lebih tinggi apabila berlakunya perlantikan Perdana Menteri yang baru (boleh lihat ketika zaman Tun Hussein dan Tun Mahathir baru menjadi PM). Tetapi, PRU 12 datang bersama-sama tsunami politik yang maha hebat. Dan tanpa kita sangka, undi protes yang mungkin kita berikan kepada BN sebenarnya memudaratkan kita sendiri terutamanya nasib orang-orang Melayu?
Ini bukan soal apa untungnya mengundi kerajaan dan apa ruginya memangkah pembangkang tetapi ini soal amanah dan maruah kita. Jangan lupa bahawa negara ini dan kemerdekaan yang kita kecapi ini bukanlah warisan daripada nenek moyang kita sebaliknya ia merupakan nikmat yang kita pinjam daripada anak cucu kita... Menggadaikan Kedah, Perak, Selangor dan Pulau Pinang kepada pembangkang sebagai cara kita melempiaskan ketidakpuashatian kepada pemerintahan sedia ada bukanlah jalan penyelesaian yang bijak. Lihatlah apa jadi pada Perak. Kenangkan juga nasib Melayu di Pulau Pinang dengan pemansuhan DEB. Mana janji-janji pembangkang apabila cukai pintu di Selangor dinaikkan daripada kadarnya yang asal? Dan ekonomi Kedah?
Mandat yang diberikan oleh segelintir daripada kita kepada pembangkang rupanya membawa kepada polemik politik yang tak berkesudahan di Malaysia. Sudah mula kedengaran suara-suara yang mengatakan bahawa politik di Malaysia sudah tidak lagi stabil. Ramai yang mula berteka-teki apakah PRU 12 menjadi platform kepada sistem dua parti di negara kita seperti mana yang terdapat di Amerika? Persoalannya, mampukah pembangkang menjamin kedaulatan bangsa, agama dan negara dengan kapasiti yang terhad?
Daripada sistem ekonomi sara diri, kini kita menikmati perkembangan ekonomi yang membanggakan. Daripada hidup dalam cengkaman penjajah, kini kita bebas mentadbit tanahair kita mengikut acuan kita sendiri. Semuanya kerana kepercayaan yang kita berikan kepada BN sejak sekian lama. Setelah sebegini hebat kemajuan yang kita kecapi, apakah kita bersedia untuk mendepani gelombang politik baru yang belum dapat menjamin untung nasib kita? Lapangkanlah dada, tutuplah mata zahir dan bukakanlah mata hati... Mari kita kenangkan generasi mendatang dan rakyat yang bijak memilih bukan mengikut rasa hati tetapi menurut kepentingan bersama

0 comments:

Post a Comment