Al-kisah...

Wednesday, May 20, 2009

Tadi, sempat ym dengan seorang kawan. Biarlah I namakan dia sebagai 'Lynn' sahaja. Katanya keadaan Melayu sekarang amat menyedihkan... Melayu dah berpecah! Itulah hakikat yang bukan sahaja pahit tetapi juga sangat berbisa untuk ditelan. Melayu sudah mula melupakan apa yang pernah mereka kecapi, kejayaan dan kecemerlangan di bawah kepimpinan Tun Dr. Mahathir. Benarlah kata Tun, Melayu memang mudah lupa!!!

Kata teman I, orang-orang Melayu macam ambil sambil lewa jerk ngan kepentingan dan hak mereka. Dorang ni dah macam tak kisah hidup menumpang kat bumi sendiri. Betul ke begitu? Kalau betullah apa yang dirasakan teman I ni, alangkah sedihnya kita kerana ada dalam kalangan kita yang sudah tidak lagi mendukung aspirasi memperjuangkan bangsa.

Kita bukan mahu bersikap rasisme di sini tapi Malaysia ini hak kita, diwarisi daripada nenek moyang kita untuk dipinjamkan kepada cucu cicit kita nanti. Kalau dah orang Melayu boleh tutup mata dengan segala tindakan pembangkang terutama DAP yang langsung tidak menghormati ketuanan Melayu kat negara ni, keadaan ini memang membimbangkan.

Kata teman I tu lagi, orang-orang Melayu dah macam tak pedulikan nasib mereka sendiri. Tengoklah, pembangkang sewenang-wenangnya memberi tanah kepada orang-orang Cina dengan jaminan sehingga 1000 tahun. Melayu kisah ke? Semuanya macam tutup mata je, peluk tubuh, buat-buat macam takde apa yang jadik. Hai... apalah kena dengan Melayu kita hari ni? Mana semangat kemelayuan dan janji perjuangan yang berkobar-kobar ketika zaman Tun dahulu?

Pembangkang pulak, terus melaga-lagakan Melayu. Akhirnya hari ini, Melayu terpecah mengikut ideologi politik. Ada yang UMNO, ada yang PAS dan ada yang keADILan. Betullah kita bebas berpersatuan dan berpolitik, tapi sekadar ingatan, hati-hati ketika beraksi di gelanggang politik. Jangan kerana pentingkan diri, nasib bangsa kita gadaikan!! Pilihlah dengan berhemah, siapa yang sebenarnya gigih memartabatkan bangsa... Sejak sekian lama, tanpa pernah jemu dan mengenal putus asa...

Melayu, janganlah mudah lupa lagi....

0 comments:

Post a Comment