Mengapa mereka yang kita korbankan?

Friday, May 22, 2009



Hai... hati ni tetiba je teremosi. Rasa rindu sangat dengan anak buah I yang dua orang ni... Comelnyer U all... (ceh, perasan betul I ni! Tak malu sungguh puji anak buah sendiri...)

Well, kerinduan pada Fayd dan Munirah dan rasa sayang I yang amat banyaknya pada diorang telah menyebabkan I tergerak nak menulis dan menulis lagi...

Kali ni tentang masa depan diorang dan kanak-kanak yang seangkatan dengan diorang... Melihat kepada iklim politik sekarang, hati I rasa resah sangat. Sampai bila agaknya keadaan politik negara yang terumbang-ambing ni akan pulih seperti sedia kala?

I mewarisi ibu pertiwi ni daripada kedua orang tua I dalam keadaan Malaysia sedang giat membangun, ekonominya bagus dan politiknya juga stabil. Warisan ni tentu sekali turut dirasai oleh U all semua terutamanya yang sezaman dengan I. Dek kerana itu, I selalu terfikir adil ke I dan adil ke kita semua ni kalau kita mewariskan Malaysia yang haru biru kepada anak-anak tersayang dan kepada generasi masa depan negara ni?

Bila merenung wajah Fayd dan Munirah dan pada setiap kali memeluk cium mereka, I selalu rasa takut memikirkan masa depan mereka setelah I mengambil kira keadaan politik sekarang. Melayu sesama Melayu berpecah belah. Cina dan India pula semakin lantang menuntut kesamarataan. Terfikir pula I, rakyat Malaysia yang lain tak risau ke? Tak rasa terancam ke? Atau, apakah rakyat Malaysia terutama Melayu dan suara-suara muda sudah lesu semangat perjuangannya?

Bangsaku, I tak mintak banyak... cukuplah cuma luangkan 10 minit untuk kita semua renung ke wajah adik-adik kita, anak-anak buah kita dan mungkin ke wajah anak-anak kita... apalah nasib mereka pada masa depan kalau kita yang ada pada hari ni sekadar bergoyang kaki melihat bangsa dan negara kita diperkotak-katikkan?

Kita hari ni mampu menggenggam segulung ijazah, memandu kereta jenama Malaysia, tinggal di rumah batu yang selesa, menikmati persekitaran yang sempurna, menjawat jawatan kolar putih serta memperolehi gaji ribuan ringgit setiap bulan. Cuba kita fikirkan, jika tiada mereka yang selama ini bertungkus-lumus berusaha mengadakan semua ini, apakah kita dapat menikmati kehidupan sebaik ini?

Lalu, mengapakah kita menjadi bagaikan kacang lupakan kulit? Setelah habis segala madu daripada keringat mereka kita hisap, adakah wajar sepahnya kita buang begitu sahaja? Mengapa kita menjadi bangsa dan rakyat yang sangat mementingkan diri?

Ermmm... benarlah kata orang-orang tua, walau berjuta kebaikan dan jasa yang kita taburkan, hanya kerana satu kesalahan, itulah yang akan dikenang orang dan menjadi sebutan hingga akhir nyawa kita. Sesungguhnya, I sangat kesal andai benar inilah gambaran masyarakat kita!

Setelah lebih 50 tahun merdeka dengan pelbagai kesenangan dan kemakmuran, mengapa kita tiba-tiba menjadi bangsa yang mementingkan diri? Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu yang banyak berjasa itu menjadi korban. Janganlah kerana sedikit rasa tidak puas hati dalam diri, kita mengambil jalan kurang bijak dengan menjadikan anak-anak kita sebagai korban.

I tak bercakap untuk diri I dan I tak minta U all semua merenungkan apa yang tertulis ini untuk diri sendiri sebaliknya, marilah kita kenangkan wajah-wajah hijau yang kita sayang. Jangan kita sia-siakan masa depan mereka.

Siapa tahu si kecil yang mengisi kehidupan kita itu nanti bakal menjadi seorang doktor, akauntan, peguam, jurutera bahkan juga mungkin akan menjadi seorang pemimpin jika mereka diberikan ruang dan peluang yang secukupnya.

Andai keadaan pincang ini yang kita wariskan kepada mereka, adakah mereka akan dapat membina masa depan sebaik kehidupan yang kita miliki hari ini?

Ingatlah, kita akan ditanya nanti apabila kembali kepadaNYA; apa yang telah kita berikan kepada agama, bangsa dan negara. Jangan sampai di alam abadi nanti, anak-anak kita menyalahkan kita kerana 'menghadiahkan' kehidupan yang penuh keperitan buat mereka...

Dan untuk Fayd, juga Munirah, Amoi cayang sangat kat U all. Selamat membesar anak-anak buahku dan selamat mengenal sebuah kehidupan. ('-')

2 comments:

Anonymous said...

mendalamnya mesej u dan penulisan u buat I tersentuh je. Hai cik wanfeedahoney yang berjuang dengan penulisan, teruskanlah usaha. I pun ada adik kecik juga. Baru nilah I terfikir tentang dia. Thanks

wanfeedahoney said...

baguslah mcm tu... welcome

Post a Comment