Keranamu Malaysia lagi???

Friday, May 22, 2009

Cerita kali ni sambungan kepada post 'Keranamu Malaysia'...

Cuba kita dengar betul-betul lagu tu. Hayati dan fahami tiap bait-bait senikatanya. Lagu tu menceritakan kepada kita tentang dua fasa kehidupan. Dahulu dan sekarang... Dulu kita orang-orang Melayu, melalui dasar pecah dan perintah British, hidup ketinggalan kat tanahair sendiri. Disebabkan takut berlakunya semangat nasionalisme dalam kalangan orang-orang Melayu, British tidak menyediakan pendidikan yang tinggi untuk kita. Lalu, jadilah kita ini bangsa yang mundur, terkebelakang mindanya, daif ekonominya dan penuh dengan rasa rendah diri. Orang-orang Melayu hanya setakat menjadi buruh, nelayan dan petani, mengusahakan sistem ekonomi sara diri yang diwarisi zaman berzaman. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang hingga hampir tidak berlaku langsung mobilisasi sosial dalam masyarakat kita.

Tapi, hari ini, lihatlah bangsa Melayu kita... Sudah ada yang bergelar doktor, arkitek, majistret dan saintis. Sudah ada anak Melayu kita yang muncul sebagai pelajar cemerlang negara, pakar matematik dan sudah ada anak Melayu kita yang disebut-sebut namanya dalam bidang sukan. Sudah ada anak Melayu kita yang bergelar angkasawan dan sudah ada juga anak Melayu kita yang berjaya belayar mengelilingi dunia. Sudah ada pakar IT dan pakar ekonomi dalam kalangan kita. Malah, sudah ada hartawan dan jutawan juga. Lihatlah Syed Mokhtar Al-Bukhary yang muncul sebagai antara mereka yang terkaya di Malaysia. Sebagai anak Melayu tulen, personally, I turut berbangga dengan pencapaian yang dicapai oleh bangsa kita.

Seperti yang disebut dalam lagu 'Keranamu Malaysia' itu, kerana Malaysia, pada hari ini kita semua menjadi bangsa yang berjaya, hidup selesa dalam negara yang aman makmur dan bebas daripada belenggu penjajah. Tapi, sedarkah kita bahawa Malaysia hanyalah sebuah negara yang tidak mampu menyumbang kepada semua kesenangan ini tanpa adanya entiti lain yang sanggup bersusah payah berjuang untuk mendapatkan semua ini? Dan, entiti itu sudah tentulah BN (dahulunya dikenali sebagai perikatan). Daripada dijajah, pemimpin-pemimpin BN berjuang mendapatkan kemerdekaan. Daripada Tanah Melayu, mereka mengembeleng tenaga sehingga lahirnya Malaysia. Daripada Melayu yang tersisir, kini Melayu bangga menjulang satu demi satu kejayaan. Semua ini diperjuangkan atas nama agama, bangsa dan negara... keringat dicurahkan, semangat dan bakti ditaburkan...

Tapi, mungkin benar kesenangan dan keselesaan akan membuatkan kita mudah lupa diri, melupai sejarah yang mengajar kita tentang banyak perkara. 8 Mac berlalu dengan menyaksikan bermulanya episod baru dalam geo-politik Malaysia. Politik Malaysia sudah tidak stabil! Itu tanggapan orang luar dan para pelabur asing. Hakikatnya, kita boleh menipu dunia luar tapi tidak diri sendiri. Dalam terpaksa. kita perlu juga mengakui... benarlah politik Malaysia dalam keadaan yang parah. satu demi satu insiden terjadi. Pilihan raya kecil sudah menjadi mainan pembangkang. Bermula dengan ibu segala pilihan raya kecil di Permatang Pauh, pembangkang terus menggunakan isu-isu 'sampah' untuk mengkhianati amanat bangsa. Pelbagai janji ditabur ketika kempen PRU 12, apabila menang, satu persatu meletakkan jawatan.

Janji PR, kalau menang di Selangor, cukai pintu akan diturunkan walhal setelah menang, cukai pintu naik mendadak. BN dituduh korupsi sedangkan mereka setelah menang, kereta yang lama berganti baru. Mengata dulang paku serpih, mengata orang mereka jauh lebih teruk. Sekurang-kurangnya UMNO dan BN membuktikan mereka berjaya memperbaiki nasib Melayu melalui pelbagai dasar dan perancangan mereka bukan seperti PR. Elok sahaja mendapat kuasa, DEB dihapuskan. Itukah janji PKR dan PAS untuk mrmperbaiki kehidupan masyarakat Melayu? Dengan aspirasi kononnya memartabatkan Islam, PAS berkempen macam petir mendakwa bangsa Melayu yang mengaku Islam wajib memangkah mereka. Tup-tup, apabila dalam parlimen DAP menggagaskan agar tiada laungan azan yang disifatkan sebagai bising dan mengganggu mereka, PAS dan PKR hanya menikus, tidak membantah sedangkan jelas dan terang regu mereka sedang mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.

Kemelut politik Perak pulak satu lagi cerita. Samppai naik pening kepala ni nak memahami mainan politik pembangkang. Kempen punya kempen melompat parti, akhirnya memakan diri. Kalau benar bagai dikata dalam lagu 'Keranamu Malaysia', nyawa pun akan sanggup dipertaruhkan, inilah masanya untuk menyumbang kepada nusa dan bangsa. Kembalikanlah kemakmuran negara kita dengan mengundi secara adil dalam PRU 13 dan siri-siri pilihan raya kecil yang berlangsung. Ingat, adil itu adalah apabila kita meletakkan sesuatu pada yang hak!!

2 comments:

Anonymous said...

malas nak layan cerita tipu pembangkang!

wanfeedahoney said...

walaupun kita tak nak layan tapi kita kena jugak amek tahu supaya bila kita diserang, takdelah kita hilang punca

Post a Comment