UMNO - MCA: Haram & Kafir, PAS - DAP: Harus???

Wednesday, June 3, 2009

Sebut sahaja PAS, pasti hampir kesemua rakyat Malaysia mengetahui mengenai parti ini. Pasti Islam Semalaya yang merupakan parti pembangkang nombor satu negara ini memang tidak perlu diperkenalkan lagi lantaran kerana parti ini sering mendapat banyak publisiti kesan daripada pelbagai kontroversi yang dicetuskannya.

PAS pernah membuat kutukan terhadap UMNO kerana tindakan parti nombor satu masyarakat Melayu ini bergabung dengan MCA dan MIC yang diketahui umum sebagai parti masyarakat Cina dan India.

PAS mendakwa UMNO memperjudikan nasib orang-orang Melayu dan ‘menjual’ bangsanya sendiri melalui penggabungan tersebut. Menurut mereka, tindakan UMNO untuk bergabung dengan MIC dan MCA hanyalah bersifat propaganda politik semata-mata.

PAS mengutuk penggabungan terbabit dan menyeru rakyat Malaysia khususnya yang beragama islam agar tidak ‘bersubahat’ dengan UMNO. Pernah juga beberapa kali para pemimpin tertinggi PAS mengecam pemimpin-pemimpin UMNO dengan pelbagai kecaman yang kesat dan kasar.

Di antara kecaman yang pernah dilontarkan oleh PAS termasuklah pertuduhan yang terlalu berat untuk diterima para pemimpin UMNO apabila mereka dikatakan sebagai kafir kerana penggabungan terbabit.

PAS menjatuhkan hukum haram untuk sesebuah parti Melayu ~ Islam itu bergabung dengan mana-mana parti yang berbeza agama dan kepercayaan. Justeru, PAS menuduh UMNO berdosa besar dan bakal ‘diajar’ tuhan kerana tindakan mereka menubuhkan parti BN.

Gambar Tok Guru Nik Aziz yang kerap berubah pendirian

Itu dahulu. Hari ini, para pemimpin PAS bertukar iktikad pula. Nik Aziz pernah dipetik sebagai berkata bahawa adalah harus untuk parti Melayu ~ Islam seperti mereka bergabung dengan parti bukan Islam.

Kenyataan ini dibuat Nik Aziz sejurus selepas parti pimpinannya itu membuat keputusan untuk bergabung dengan PKR dan DAP di bawah nama Parti Pakatan Rakyat.

Tindakan Nik Aziz ini jelas mencerminkan kepada kita betapa kepentingan bersifat kepartian dan keghairahan untuk membela kumpulan sendiri telah menenggelamkan perkiraan-perkiraan berhubung kemaslahatan sejagat, keperluan untuk mempertahankan keluhuran hukum Islam serta menjaga martabat umat khususnya dalam kalangan mereka yang bukan Islam.

Secara tidak langsung, penetapan hukum yang berubah-ubah dan pendirian para pemimpin atasan PAS yang rapuh turut memberikan persepsi yang negatif terhadap islam. Pasti sahaja masyarakat Islam menganggap hukum Islam ini sebagai tidak rigid dan mudah diperkotak-katikkan.

Jika dahulu PAS pernah menuduh Islam menjadi sebagai agama acara di Malaysia di bawah pentadbiran UMNO, hari ini Islam tidak lebih daripada hanya sekadar alat berpolitik kepada PAS. Halal dan Haram bercampur baur dan hadis serta firman tuhan menjadi mainan mereka sepanjang berkempen dan menyampaikan ceramah.

Keputusan PAS untuk menjadi ‘regu’ DAP jelas menunjukkan kepada kita bahawa parti ini tidak bertindak seperti apa yang mereka katakan. Sikap ini jelas sekali bertentangan dengan tatacara Islam yang menuntut umatnya agar mengotakan setiap yang dikatakan.

Sekurang-kurang MCA yang turut sama berada di dalam BN mempunyai idealisme yang sama seperti UMNO, iaitu berlandaskan kepada ideologi demokrasi, bukan seperti DAP yang berpegang kepada fahaman sosialis.

MCA juga menerima Malaysia sebagai sebuah negara Islam dan menghormati budaya, adat seta kepercayaan masyarakat Islam selain bersetuju untuk menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara sedangkan DAP ketara menolak Islam sebagai agama utama di Malaysia.

Karpal Singh secara terang-terangan dalam nada yang angkuh pernah menyatakan bahawa beliau tidak akan membenarkan Islam menjadi agama negara ini dengan mudah jika mereka memerintah.

Malah, Karpal Singh juga pernah menyatakan bahawa sesiapa jua yang mahu mendaulatkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam perlulah terlebih dahulu melangkah mayat beliau. Kenyataan ini turut ditujukan kepada rakan-rakan sepermainannya, PKR dan PAS.

Melihat kepada keadaan-keadaan ini, PAS sebenarnya tidak lebih daripada sekadar memperalatkan Islam demi percaturan politik mereka. Sikap cakap tak serupa bikin mereka bukanlah imej pemimpin contoh yang ditekankan dalam Islam.

Pertuduhan-pertuduhan yang dilemparkan PAS terhadap UMNO adalah keterlaluan. Seandainya PAS benar-benar menyerapkan nilai Islam dalam pemerintahannya, mereka tidak akan mengkafirkan seseorang Islam dengan semudah-mudahnya malah mereka juga tidak akan menghalal serta mengharamkan sesuatu perkara dengan sewenang-wenangnya.

0 comments:

Post a Comment